PEZINOK. Na začiatku hľadajú svoj vlastný priestor a smerovanie, občas nosia rovnošatu a tí najlepší získali Rad strieborného vlka alebo strieborného trojlístka. Medzi sebou sú sestrami a bratmi. Skautov nájdeme aj Pezinku, Modre a Senci.
Ideály a rovnošata
Skauti zo 61. zboru Modrý oblak fungujú v Pezinku 24. rok. Ako hovorí vedúca zboru Katarína Hlavandová, skauting vie byť zaujímavý aj pre dnešnú generáciu detí a mládeže. Svoj program prispôsobujú nielen ich potrebám, ale aj potrebám spoločnosti.
„Skauting má na Slovensku storočnú históriu, no aj v dnešnej dobe sa snažíme o naplnenie skautských ideálov. Riadime sa skautským zákonom a sme hrdí na sľub, ktorý sme zložili,“ povedala vedúca zboru.
Veľakrát sa jej zdá, že byť skautkou alebo skautom znamená nepatriť do tohto uponáhľaného a často arogantného sveta.
„Skauti akoby zastali v čase. Stále veríme, že je našou povinnosťou byť slušní, tolerantní a že dobro sa odpláca dobrom a naopak. Som si istá, že v takýchto základných ohľadoch sa skauting nikdy nezmení.“
Katarína Hlavandová si nemyslí, že by doba skautov zmenila, skôr sa jej museli prispôsobiť. Výhodou dnešných skautov je to, že majú viac priestoru na zlepšovanie. Ponuka rôznych skautských kurzov na národnej úrovni je väčšia ako kedysi.
So skautmi pretrvala aj rovnošata. „Je to pre nás jeden zo symbolov spolupatričnosti, ktorý nám dáva pocit, že sme súčasťou veľkej rodiny,“ hovorí Katarína Hlavandová.
Skauti ju nosia pri rôznych príležitostiach, od oddielových stretnutí, podujatí na verejnosti až po skautský snem alebo akt sľubu nového člena.
Uč sa sám
Skauting vníma vedúca zboru ako veľkú školu života. „Ľudia, ktorí nezažili skauting a nepoznajú jeho základné myšlienky, sú presvedčení, že byť skautom znamená poznať všetky rastliny a podobne.“ Podstata skautingu je podľa nej predovšetkým vo výchove, nie v odovzdávaní vedomostí a zručností.
„Snažíme sa priviesť človeka k tomu, aby sa sám z vlastnej vôle učil tie veci, ktoré zdokonaľujú jeho charakter.“ To môže docieliť plnením takzvaných odboriek a výziev.
„Ak sa napríklad skaut rozhodne plniť odborku „Botanik“, znamená to, že sa snaží postupne plniť všetky body, ktoré sú potrebné pre jej získanie,“ vysvetľuje vedúca zboru. V tomto prípade si musí napríklad vytvoriť herbár či vypestovať rastliny.
„Ak tieto podmienky splní, môže sa pýšiť nášivkou danej odbory a rozmýšľať o tom, v akej oblasti bude ďalej rozvíjať svoje vedomosti a schopnosti.“ Ako dodáva, snažia sa tiež rozvíjať princíp aktívneho občianstva a cez jednotlivca formovať postupne aj spoločnosť.
Skĺbiť rodičovskú, školskú a skautskú výchovu nie je podľa vedúcej zboru žiadny problém. V skautingu uplatňujú systém priateľského vodcu.
„Náš vzťah s deťmi je založený na rešpekte, priateľstve a dôvere. Nesnažíme sa akýmkoľvek spôsobom nahrádzať rodičov. Je potrebné rozlišovať rodičovský systém výchovy a výchovu v kolektíve,“ hovorí Katarína Hlavandová.
Výhodou kolektívnej výchovy je podľa jej slov fakt, že kolektív omnoho efektívnejšie formuje osobnosť jednotlivca, ktorý sa chce do kolektívu zaradiť.
61. zbor Modrý oblak
Slovenský skauting - 61. zbor Modrý oblak Pezinok vznikol v roku 1990 a jeho zakladateľkou bola Galina Andrusovová - Vlčeková.
„V súčasnosti je v našom zbore registrovaných 59 členov. Spoluprácou s Jirkom Vitálošom a neziskovou organizáciou Barbora sme založili Klub Malých Permoníkov, ktorý má 14 členov,“ hovorí vedúca zboru Katarína Hlavandová.
V minulom roku pripravili pezinskí skauti 68 podujatí s viac ako tisícovou účasťou. „Každoročne organizujeme Letný skautský tábor, Jarný tábor, výlety a výpravy, rôzne zážitkové podujatia a verejnoprospešné akcie.“
(žaja)
Skauti v regióne
PEZINOK 61. zbor Modrý oblak
MODRA 40. zbor Fénix
SENEC 131. zbor
Odborky
Sú rozdelené do dvoch kategórií podľa veku:
Vĺčatá a včielky (od 6 do 11 rokov) majú na výber z 25 odboriek
Výber z odboriek: Egypťan, Kozmonaut, Žabí princ, Všadebol, Kuchár, HvezdárPríklad:
EGYPŤAN
Hrali sme sa na egyptskú školu, kde sme sa učili písať hieroglyfy na hlinené tabuľky.
Vydali sme sa na výpravu do hlbín Chufevovej (Cheopsovej) pyramídy.
Urobili sme si masky egyptských bohov.
Navštívili sme faraóna a jeho dvor.
Plavili sme sa po Níle a sledovali Egypťanov pri práci.
Skauti a roveri (od 12 do 25 rokov) môžu plniť 49 odboriek, ktoré sú zaradené do desiatich oblastí. Pri plnení môžu dosiahnuť dva stupne: zelený (nižší) a červený (vyšší)
Výber odboriek: Stopár, Vodák, Práca s drevom herec, Svetové priateľstvo, Zberateľ, Prvá pomoc, Meteorológ
Príklad:
STOPÁR
* Zelený stupeň
Vediem si stopársky denník, v ktorom si zaznamenávam svoje pozorovania a zakresľujem alebo fotografujem stopy. Tento denník som ukázal mojej družine a porozprával som im o mojich stopárskych pozorovaniach.
Vydal som sa aspoň na dve stopárske výpravy, ktoré som si zaznamenal do môjho stopárskeho denníka.
Zväčšením (prípadne pomocou stopárskej mriežky) som zakreslil stopy:
- 5 rôznych vtákov
- 5 rôznych cicavcov
Zapísal som si dátum a miesto pozorovania a pokúsil som sa zakresliť stopu oboch, resp. všetkých štyroch nôh.
Podľa stôp som sa družine pokúsil zrekonštruovať príbeh správania sa jedného cicavca alebo vtáka.
Odlial som a družine ukázal aspoň 10 rôznych stôp.
*Červený stupeň
Kresbou, fotografiou alebo odliatkom som zachytil stopy bežne sa vyskytujúcich zvierat v širšom okolí môjho mesta (vrátane hospodárskych, domácich a divoko žijúcich zvierat). Ku každému zvieraťu som zakreslil stopu jeho končatín v skutočnej veľkosti a zaznačil som si čas a miesta, kde som stopy získal.
Napísal som alebo porozprával príbeh podľa odpozorovanej stopovej dráhy, ktorú som sám zdokumentoval a zakreslil.
Nepozorovane som sledoval lesnú zver, zhotovil som pri tom fotografie alebo nákresy.
Dokážem rozoznávať trus rôznych druhov lesnej zveri.
Podľa dĺžky ľudského chodidla dokážem odhadnúť jeho výšku.
Podľa ľudskej stopy viem spoznať chôdzu, beh, spiatočnú chôdzu, krívanie a nesenie bremena
Zdroj: Skauting.sk